Teljesítményértékelés
A Budapesti Osztrák Iskolában a teljesítmények értékelése alapvetően az osztrák osztályozási rendszer alapján történik. Az értékelés 5 érdemjegyből áll. A legjobb jegy a jeles (1).
Részlet az osztrák teljesítményértékelési rendeletből:
A tanulók teljesítményének értékeléséhez az alábbi fokozatok (jegyek) állnak rendelkezésre:
jeles (1), jó (2), közepes (3), elégséges (4), elégtelen (5).
Jeles érdemjegy adható a teljesítményre, amennyiben a tanuló a tanterv által meghatározott követelmények szerint az anyag megértésében és alkalmazásában, illetve a feladatok megoldásában messze meghaladja az alapkövetelményekben megfogalmazott mértéket, és ahol ez lehetséges, egyértelműen önállóságról, illetve arról a képességéről tesz tanúbizonyságot, hogy a tanultakat számára újszerű feladatokban is alkalmazza.
Jó érdemjegy adható a teljesítményre, amennyiben a tanuló a tanterv által meghatározott követelmények szerint az anyag megértésében és alkalmazásában, illetve a feladatok megoldásában meghaladja az alapkövetelményekben megfogalmazott mértéket, és ahol ez lehetséges, jól kivehetően önállóságról tesz tanúbizonyságot, és megfelelő útmutatás mellett képes a tanultakat számára újszerű feladatokban alkalmazni.
Közepes érdemjegy adható arra a teljesítményre, amelyben a tanuló a tanterv által előírt követelmények szerint alapvetően képes a tananyagot megérteni és alkalmazni, feladatokat megoldani, de az önálló munkában észrevehető nehézségekkel küzd.
Elégséges érdemjegy adható a teljesítményre, ha a tanuló a tanterv által előírt követelmények lényegének megértésére, alkalmazására, illetve a feladatok megoldására túlnyomórészt képes.
Elégtelen érdemjeggyel osztályozandó az a tanuló, aki az elégségeshez szükséges követelményeknek nem felel meg.
A magyar egyetemekre való jelentkezéshez (a magyar rendszernek megfelelően) az osztrák érdemjegyeket százalékra számítjuk át.
A tanulók teljesítményének értékelése a következő összetevők alapján történik:
1) Írásbeli munkák értékelése:
Matematika, német, angol, francia, fizika, biológia és magyar irodalom és nyelvtan tantárgyakból félévenként tanulóink 1-3 dolgozatot írnak. Ezek időpontját a mindenkori szemeszter elején ismertetjük és az interneten is nyilvánosságra hozzuk.
Az első félév vége előtt az igazgató által előre meghatározott napon az elmulasztott dolgozatokat pótolni kell.
Azoknál a tantárgyaknál, ahol nem írnak tanulóink dolgozatot, lehetőség van előre kihirdetett írásbeli ellenőrzésekre (teszt).
2) Szóbeli vizsgák
A tanuló kívánságára a kötelező tantárgyakból egy félévben egyszer lehetőség van szóbeli vizsgára, melynek időtartama maximum 15 perc lehet. A szóbeli vizsgára való jelentkezést időben le kell adni ahhoz, hogy a tanár a tanórák tervezésekor ezt figyelembe vehesse.
Szóbeli vizsgát a tanár is elrendelhet.
A szóbeli vizsga azonban csak egyetlen eleme a több részből álló teljesítményértékelésnek, és a többi részeredménnyel együtt számít bele a végső jegybe. A szóbeli vizsga eredménye mind pozitívan, mind negatívan befolyásolhatja a végső érdemjegyet.
3) A tanuló órai munkája
A tanulók kötelesek konstruktívan és önállóan hozzájárulni a tananyag órai feldolgozásához. Az órai munka pozitív megítélésének alapkövetelménye, hogy a tanulók az órán a szükséges felszereléssel rendelkezzenek, füzeteiket áttekinthetően vezessék, házi feladataikat rendesen elkészítsék. Az órai munka osztályozása a teljesítmény értékelésének fontos eleme.
Az együttműködés alapvetései
A tanulók terhelése a Budapesti Osztrák Iskolában jelentős. Az órán való konstruktív részvétel csökkenti az otthoni munka mennyiségét és jelentősen hozzájárul a jobb jegyek eléréshez. Ajánljuk, hogy korrepetáló tanárokat csak rendkívüli esetekben, például hosszabb betegség, hiányzás esetén és csak a szaktanárral való megbeszélés szerint vegyenek igénybe.